AktualnościPolecaneWydarzenia

Młodzi rolnicy na Akademii Rzepaku

Podczas Akademii Rzepaku w stacji hodowanej NPZ Lembke w Goli k. Gostynia gościliśmy grupę studentów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Studenci podczas sesji polowej  mieli okazję obejrzeć bogatą kolekcję odmian rzepaku, jak również prowadzone tam doświadczenia agrotechniczne z różnymi terminami siewu i różnym poziomem nawożenia. Dużym zainteresowaniem cieszył się wykład prof. Witolda Szczepaniaka z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na temat oceny bieżącej kondycji roślin oraz przygotowania stanowiska do nowego sezonu. Uwagę studentów zwróciła również przygotowana odkrywka glebowa na podstawie, której można było ocenić profil glebowy oraz system korzeniowy rzepaku. Studenci zapoznali się także z zagadnieniami dotyczącymi ochrony rzepaku.

Obecni na Akademii Rzepaku studenci byli to słuchacze Wydziału Rolnictwa, Ogrodnictwa i Bioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Rolnictwa. Grupa liczyła 18 osób i każda z nich prowadziła wraz z rodzicami gospodarstwo rolne. Poniżej sylwetki kilku z nich:

 

Filip – powiat chodzieski (Wielkopolska). Powierzchnia gospodarstwa to 40 hektarów gruntów o klasie bonitacyjnej (III b – V). W gospodarstwie prowadzona jest produkcja roślinna, głównie zboża: pszenica ozima – 8 ha, pszenżyto ozime – 5 ha, żyto ozime – 8 ha, jęczmień ozimy – 4 ha, pszenica jara – 6,5 ha, jęczmień jary – 6,5 ha, pszenżyto jare – 2,5 ha. Oprócz produkcji roślinnej w gospodarstwie jest utrzymywana trzoda chlewna ok. 80–100 tuczników sprzedane na rok (cykl zamknięty). Filip po skończeniu studiów planuje prowadzenie i rozwój gospodarstwa. W swoim gospodarstwie planuje urozmaicenie płodozmianu poprzez wprowadzenie uprawy rzepaku, strączkowych, kukurydzy, unowocześnienie parku maszynowego, skorzystanie z programów unijnych dotujących inwestycje w gospodarstwie. Filip interesuje się rolnictwem, polityka i muzyką.

 

 

 

Miłosz – powiat gnieźnieński (Wielkopolska). Powierzchnia gospodarstwa to 680 hektarów gruntów uprawnych o klasie bonitacyjnej (II – VIz). W gospodarstwie prowadzone jest produkcja roślinna, w tym: burak cukrowy – 86 ha, rzepak ozimy – 140 ha, żyto ozime – 60 ha, pszenżyto ozime – 100 ha, pszenica ozima – 230 ha, kukurydza – 64 ha. Miłosz po skończeniu studiów planuje prowadzenie i rozwój rodzinnego gospodarstwa, zdobywanie nowej wiedzy dotyczącej branży rolniczej. Jako innowacje w gospodarstwie planuje dalsze stosowanie i poprawienie na lepsze uprawy uproszczonej bezorkowej, stosowanie technologii GPS oraz zastosowanie mapowania pól, co wiąże się z modernizacją parku maszynowego. Miłosz interesuje się rolnictwem, motoryzacją, sportem i myślistwem.

 

 

 

 

Jędrzej – powiat gnieźnieński (Wielkopolska). Powierzchnia gospodarstwa to 25 hektarów gruntów uprawnych o klasie bonitacyjnej (IIIa – VIz). W gospodarstwie prowadzona jest produkcja roślinna, w tym: rzepak ozimy – 5 ha, pszenżyto ozime – 2 ha, pszenica ozima – 5 ha, lucerna – 3 ha, jęczmień ozimy – 2 ha, kukurydza – 7 ha, jęczmień jary – 1 ha. Oprócz produkcji roślinnej w gospodarstwie Jędrzeja prowadzona jest produkcja zwierzęca – bydło opasowe, stado około 100 sztuk. Jędrzej po ukończeniu studiów planuje podjęcie pracy zawodowej w branży rolniczej oraz dodatkowo rozwijanie rodzinnego gospodarstwa rolnego. Wśród zmian jakie wprowadził w swoim gospodarstwie są m.in.: wprowadzenie uprawy uproszczonej bezoorkowej lub pasowej, unowocześnienie parku maszynowego oraz doposażenie w technologie GPS i mapowanie pól. Jędrzej interesuje się rolnictwem, sportem i motoryzacją.

 

 

 

Michał – powiat międzychodzki (Wielkopolska). Powierzchnia gospodarstwa 20 hektarów gruntów o klasie bonitacyjnej (IVb – VIz). W gospodarstwie prowadzona jest produkcja roślinna, w tym: rzepak ozimy – 3 ha, pszenżyto ozime – 7 ha, żyto ozime – 4 ha, łubin wąskolistny – 2 ha, groch siewny – 1 ha, facelia – 1 ha, łąki – 2 ha. Michał po ukończeniu studiów planuje podjęcie pracy zawodowej w branży rolniczej oraz prowadzenie i rozwój gospodarstwa. Jako innowacje w swoim gospodarstwie chciałby zastosować nawadnianie, zrównoważony płodozmian oraz wprowadzenie uproszczonej uprawy. Michał interesuje się rolnictwem, motoryzacją i polityką.

 

 

 

 

Akademia Rzepaku spotkała się z bardzo pozytywnymi reakcjami studentów i mamy nadzieję, że współpraca ta będzie kontynuowana w kolejnych latach.
Serdecznie dziękujemy profesorowi Szczepaniakowi  z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu za zaproszenie grupy swoich studentów.

 

X